söndag 13 juni 2010

Revansch på Broloppet2010

Jag och min kära lekamen tog en sväng till Danmark igår, och sprang tillbaka. Inte för att det var så otrevligt i där utan mer för att det arrangerades löptävling i halvmareformat. Efter Göteborgsvarvet var jag nöjd att ha genomfört sträckan men det väcktes ganska snart en fundering på att revanschera tiden, jag borde kunna göra bättre om jag kan hålla mig springande hela vägen.


Foto:TriathlonSweden.com

Sagt och gjort så tjackade jag upp mig på en startplats via nätet, Lenne hjälpte mig med transaktionen av startbevis, stort tack till dig! Ny uppladdning med mer träning fokuserat på att dels få upp syreupptagning och att nöta slakmotor. Det sistnämnda tenderar jag att gilla så förväntningarna steg inför race.

Organisationen eller låt säga upplägget av Broloppet kan man ha åsikter om, bussen över sundet gick vid elva på förmiddagen medans racet inte startade förrän klockan fyra. Danmark är trevligt, men det blev lite segt och svårt att planera den sista uppladdningen.

Väl på start i tunnelmynningen mot sverige känndes allt rätt bra, jag hade en startlapp i en alldeles för snabb grupp vilket gjorde att jag höll betydligt lägre tempo än de flesta i början, men det var svårt att hålla igen farten när det bar iväg mot havets botten för att sedan stiga upp mot fiskmåsarna vid högbrodelen. Uppför känndes det helt ok, men jag fick hålla hårt i pulsen för att inte springa för hårt.

är det vände utför igen mot den svenska sidan låg vinden rätt i ryggen och allt flöt på bra, pulsen svarade och jag kunde bitvis mata på med en sjunkande puls. Det är en rätt go känsla, att kunna gasa efter tretton kilometer och börja springa om folk. Sen kom den platta avslutningen på fem kilometer in mot malmö och målet, varav de sista tre gick på ren vilja och gammal hederligt pannben. Ena foten framför den andra tills flaggan faller, skit i pulsen, mata på!! Andra halvan låg jag jäms med ett par farthållare som sprang på 1:50-mål, men jag hade tappat för mycket på min långsamma inledning för att göra en sådan tid.

Målgång skedde på någonstans runt 2:06 på min klocka, har inte den exakta tiden ännu. Bruttotid 2:10, men det räknas från första startande så några minuter skall nog förhoppningsvis kunna kapas på den oficiella tiden.

H mötte upp vid målet och ledsagade mig tillbaka till bilen, jag var rejält uttagen och fick stanna flera gånger på vägen till bilen för att inte gå i däck. Men efter lite energidricka och en chocklad-bar så var jag något bättre med i matchen.

Så med en ny medalj runt halsen lägger jag nu årets löptävlingar på hyllan, vi får se om det blir fler, man vet aldrig...

 
Foto: Henrik Hagardzon, racedisplay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar